Annons

Annons

Annons

Freluga

Stordåd med minilastbil

När Seth Valfridsson 2009 började renovera den halvt uppätna DKW-lastbilen förstod han inte hur sällsynt den var.

Sommaren 2014 sopade den mattan bland andra finbilar på Classic Car Week i Rättvik. Det blev första pris.

– Jag blev riktigt chockad när jag ropades fram som vinnare. Min bil var ju knappast den häftigaste bland de tusen bilar som visades upp i Rättvik, säger Seth Valfridsson.

Men juryns motivering var: "Det finns tiotals Cadillac och hundratals Ford i Rättvik i dag som är blanka och fina men bara en DKW lastbil".

Bilen har genuin hälsingehistoria - förutom att den är tillverkad i Tyskland förstås.

Som ny 1953 levererades den av Sport & Maskin i Bollnäs till Slaktar-Erik Persson i Alfta som betalade 9 550 kronor för bilen, lite mer än vad dåtidens Volvo PV kostade.

Köpekvittot finns kvar än i dag och där står att 5 000 kronor togs på avbetalning.

Annons

– Jag har sålt nya bilar i en stor del av mitt liv men inte tänkt renovera någon gammal, säger förre detta bilförsäljaren och pensionären Seth Valfridsson.

Annons

Men det där fick en ändring en dag 2009 när han följde med en bekant till en gård i Gäddvik utanför Alfta. Där, under en gran, stod den nästan helt döda DKW:n. Den som nu var ägare av bilen var Slaktar-Eriks barnbarn.

Den hade stått under granen i 40 år. Priset blev symboliska 1500 kronor.

– Jag föll för den och släpade hem den och började renovera. Det mesta var rostigt.

Renoveringen blev mer omfattande än vad Seth tänkt. Men bilen räddades inte bara åter till livet. Den blev återigen förvandlad till nära nyskick.

– En del fabriksnya delar hittade jag hos Skrot-Nordh i Mohed.

Vi har tittat närmare på den lilla lastbilen. Det är en DKW F89L, så kallad "scnhell-laster" (snabblastare) från 1953.

Varför den kallades "schnell-laster" är ett mysterium - lastbilen är förhållandevis tung så den tvåcylindriga tvåtaktsmotorn på 25 hästkrafter ger absolut inga fartsensationer.

– Man kan nog komma upp i 70 knyck om man står på som bara den, säger Seth leende.

Som den pedant Seth verkar vara så gjordes renoveringsarbetet från grunden. Jobbet utfördes i gode vännen Ingemar Bergqvists välutrustade verkstad.

Motorn snurrade runt och visade sig dessutom starta och fungera utan renovering.

Motorn har drivits med oljeblandad bensin. Resultatet av det blev att avgassystemet var fint konserverat med kletig olja från avgaserna och därmed var nästan det enda på bilen som inte var rostigt.

– Otroligt mycket plåt och trä fick bytas ut i lastbilens nedre delar. Den har ju stått utomhus så länge.

Annons

Annons

DKW var en otroligt enkel arbetsbil, aningen motorsvag. Den konkurrerades ut något år senare, när Volkswagens Transporter-serie blev dominerande på marknaden små lastbilar.

Seth Valfridsson i Bollnäs räddade livet på den sällsynta DKW "Flakvagnen" från Alfta. Det blev första pris på Classic Car Week i Rättvik.

Otroligt liten motor. Otroligt högt surrande motorljud. Men Seth Valfridsson njuter.

På huven sitter lyktglas typ VW Bubbla. De "riktiga" lamporna sitter inne i motorutrymmet och belysningen blir förstås inte så bra.

Motorn på två cylindrar hittar man långt inne i det lilla motorutrymmet. Här göms 25 ystra hästkrafter.

Köpekvittot från 1953 finns fortfarande kvar.

Vacker vy på byvägen i Freluga.


Ola Svärdhagen

0278-275 95
[email protected]

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan