Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
DEBATT: Vågar vi verkligen låta bli att lyssna på klimatlarmen?

Om de som förnekar klimatkrisen får sätta agendan så är det bara att köra på som vanligt. Men då uppstår nästa fråga? Om de händelsevis har fel, då går det käpprätt åt helvete – och hur vågar man satsa på en häst med så dåliga odds? skriver Hans-Jörgen Alsing.

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Forskarsamhället är i stort sett eniga om att det är människans påverkan som är den största boven i dramat men det finns ändå gott om folk som ivrigt förnekar sakernas tillstånd, skriver insändaren.

Annons

Det går inte en dag utan klimatlarm och katastrofer med koppling till ett förändrat klimat på jorden. Forskarsamhället är i stort sett eniga om att det är människans påverkan som är den största boven i dramat men det finns ändå gott om folk som ivrigt förnekar sakernas tillstånd. Om de får sätta agendan så är det bara att köra på som vanligt. Men då uppstår nästa fråga? Om de händelsevis har fel, då går det käpprätt åt helvete och hur vågar man satsa på en häst med så dåliga odds? Jag bara undrar.

Annons

Annons

Att sluta flyga är i allmänhet den största insats en enskild människa kan göra för klimatet. Att köra bil fossilfritt är en lovordad insats men med tanke på att elbilars batterier fortfarande är väldigt miljöbelastande och att laddningen är förknippat med vissa problem är det för närvarande att köra så lite som möjligt som gäller.

Inom tio år har vi sannolikt ett stort antal vätgasdrivna bilar på våra vägar och då är batteribehoven avsevärt mycket mindre och tankningen avklarad på en svinblink, i den mån det finns tankställen. Det mest miljövänliga alternativet är för närvarande biogas. Vinsten är för det första att man inte tillför någon ny koldioxid till atmosfären och att man använder substrat som ger ifrån sig metan om det inte används som bilbränsle och metan är betydligt farligare för klimatet. Det är också ganska enkelt att konvertera en konventionell bil till biogas vilket också ger miljövinster. Att tanka sin dieselbil med biodiesel ger en viss miljövinst, men än så länge är miljövinsten inte så stor som man kan önska.

Hans-Jörgen Alsing

Annons

Annons

Till toppen av sidan